BLOGOSFERAEDUKACJAMLM

Czy lepiej pytać, czy słuchać, czy chwalić?

Bardzo często ludzie pytają, co według mnie jest podstawą do osiągnięcia sukcesu w Marketingu Sieciowym.
No cóż, jest wiele ważnych rzeczy, które mają bezpośredni wpływ na osiągnięcia w MLM. Marketing Sieciowy tak jak każda inna branża stawia przed nami wiele wymagań, zmusza nas do samodoskonalenia i uczenia się pewnych (poprawnych) zachowań.
Jedną z umiejętności, którą powinien posiadać Networker jest łatwość komunikacji i nawiązywania nowych kontaktów, można to też nazwać prawidłowym budowaniem relacji.
Pozornie wydawałoby się, że większość ludzi nie ma z tym dużego problemu i z łatwością nawiązują nowe znajomości, ale czy tak faktycznie jest, że…?

Spotykając się z ludźmi różnego pokroju kilkakrotnie doświadczyłem totalnego zniechęcenia do swojego rozmówcy do takie stopnia, że nie chciało mi się już więcej z nim spotykać.
Byli to ludzie, którzy uważali się za wszystko-wiedzących i na każdy temat mieli dużo do powiedzenia, dużo i długo. Myślę, że większość z nas była także w podobnej sytuacji i nie raz miała podobne odczucia.

Najczęściej za ludzi komunikatywnych uważa się osoby, które lubią i potrafią dużo mówić i potocznie nazywane są „wygadanymi”. Praktyka jednak pokazuje, że jest trochę inaczej.
Łatwość mówienie oczywiście jest dużym atutem, jeśli chodzi o komunikowanie się, ale ta cecha wykorzystana nieumiejętnie może odnosić wręcz odwrotny skutek.
Ludzie, którzy nie umieją poskromić swojej gadatliwości a w szczególności chwalenia się swoimi osiągnięciami czy wiedzą, w większości przypadków uważani są za bufonów i zarozumialców. Bardzo często wynika to z ich niewiedzy, że robią sobie krzywdę i odpychają ludzi zamiast ich przyciągać.

Aby ustrzec się takich błędów i przyciągać do siebie innych ludzi zamiast ich odpychać musimy pohamować swoją chęć wygadania się i nauczyć się kontrolowania dyskusji.
Sprawdzoną metodą na wywarcie dobrego wrażenia na rozmówcy i jednoczesne kontrolowanie dyskusji i prowadzenie jej w odpowiednim kierunku jest zadawanie pytań. Każdy człowiek z natury lubi odpowiadać na pytania i chętnie to czyni poniekąd ze swej próżności i chęci stania się ważnym a poniekąd z naturalnych skłonności do pomocy innym.
Formułując odpowiednie pytania dowiadujemy się o naszym rozmówcy tego, czego chcemy się o nim dowiedzieć i poznajemy jego ewentualne oczekiwania, co do naszej osoby.
W Marketingu Sieciowym takie informację są wręcz bezcenne i pozwalają na zaprezentowanie naszej oferty w sposób odpowiedni dla każdego.
Ponad to metoda ta przedstawia nas (osobę pytającą) w bardzo dobrym świetle i daje do zrozumienia, że jesteśmy zainteresowani naszym rozmówcą i uważamy go za wartościowego człowieka. Z pewnością chętnie zechce się on spotkać z nami jeszcze nie jeden raz uważając nas za wspaniałego rozmówcę, pomimo że to on głównie mówił a my tylko zadawaliśmy pytania. Taka metoda to nic innego jak odpowiednie budowanie relacji międzyludzkich, które w branży MLM są podstawą stabilnie rozwijającego się biznesu.

Na zaprezentowanie swojej osoby i naszej wiedzy z pewnością przyjdzie czas i z reguły dzieje się tak, że sami zostaniemy o to poproszeni. Wtedy możemy odwdzięczyć się tej osobie przedstawiając umiejętnie to, co chcieliśmy uczynić od początku naszego kontaktu z nią. Dzięki temu, że wcześniej zdobyliśmy zaufanie i poznaliśmy już naszego rozmówcę łatwiej nam będzie dotrzeć do niego z naszą propozycją biznesową bądź zaprezentowaniem produktów. Najważniejsze jest abyśmy w rozmowach z innymi byli po prostu sobą i nie zakładali jakiejś „maski” starając się sztucznie koloryzować czy też udawać kogoś innego niż jesteśmy, bo z pewnością szybko zostaniemy zdemaskowani.
Aby obcowanie z innymi ludźmi przynosiło odpowiednie rezultaty wcale nie musimy zaczynać od trenowania przemówień i uczenia się występów publicznych. Ludzie lubią jak się z nimi po prostu rozmawia i daje się im wygadać.

Ludzie wręcz kochają mówić o sobie. Aby sprawić żeby zaczęli mówić wystarczy nauczyć się zadawać odpowiednie pytania. Wtedy oni będą mówić a my będziemy kierować rozmową. Ważne, aby robić to naturalnie i ze szczerych pobudek.

Każdy człowiek ze swej natury pragnie być kimś ważnym i poważanym, to kamień węgielny w budowaniu udanych i pozytywnych relacji międzyludzkich.
Poza zadawaniem pytań i słuchaniem innych bardzo ważne jest także chwalenie ludzi.
Jest to podobnie jak zadawanie pytań podstawą do dobrych relacji, oby nie było to tylko sztuczne i za bardzo przesadne. Nie możemy powiedzieć np. że „masz piękny ogród”, gdy tak naprawdę widzisz, że jest to porośnięte chwastami podwórko.
Wielkim dowartościowaniem każdego człowieka będzie także to, że od samego początku naszego kontaktu zapamiętamy jego imię i często będziemy go wymieniać w czasie naszej rozmowy. Znaczyć to będzie, że nie jest to nasza przygodną znajomością i zadaliśmy sobie trochę trudu, aby zapamiętać jego imię.
Jeśli umówiłeś się na spotkanie ze swoim rozmówcą np. u niego w domy i do dyskusji włączyli się inni członkowie jego rodziny staraj się tak kierować rozmową, aby i oni w pełni byli w nią zaangażowani. Nie ignoruj ich zdania pomimo tego, że Twoim celem jest tylko dyskusja z osobą, z którą się umówiłeś.
Zanim odpowiesz na pytanie zadane przez Twego rozmówcę zawsze odczekaj 2, 3 sekundy pokazując w ten sposób, że myślisz o tym, co powiedział i udzielisz mu przemyślanej odpowiedzi. Pokażesz wtedy, że pytanie Twojego rozmówcy jest dla Ciebie ważne i warte Twojego zainteresowania.

Bądź zawsze punktualny i słowny.
Jeśli umawiasz spotkanie na konkretną godzinę bądź zawsze dwie minuty przed czasem a nie pięć minut po czasie. Jeśli wiesz, że się spóźnisz zawsze należy poinformować osobę, z którą masz spotkanie, że przyjedziesz później lub przełożyć spotkanie na inny termin.
Jeśli zaoferowałeś komuś jakąś pomoc wywiąż się z zobowiązań nawet, jeśli miałbyś ponieść jakieś dodatkowe koszty. Aby uniknąć nie porozumień związanych z dotrzymaniem słowa zawsze musisz przemyśleć dana sprawę przed podjęciem decyzji, aby Twoja deklaracja nie było ponad Twoje siły i możliwości. Czasami warto przemyśleć taka decyzję dzień czy dwa.

Reasumując sprawy najważniejsze w kontaktach międzyludzkich to:
– pytaj i słuchaj uważnie odpowiedzi abyś mógł kontrolować rozmowę
– powstrzymaj swoje gadulstwo i umiejętnie przekazuj informację
– daj się wygadać innym a sam odpowiadaj, gdy cię o to poproszą
– bądź naturalny i nie próbuj koloryzować samego siebie
– chwal innych i doceniaj ich osiągnięcia (realnie)
– od samego początku kontaktu staraj się zapamiętać przynajmniej imię swojego rozmówcy i często go używaj w rozmowie.
– zawsze udzielaj odpowiedzi przemyślanych i pokazuj, że takie właśnie są
– pamiętaj o punktualności i wywiązuj się ze swoich deklaracji i zobowiązań


Facebook Comments

5 thoughts on “Czy lepiej pytać, czy słuchać, czy chwalić?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *